Porady

Czy łosoś jest zdrowy?

Posted by admin

Ryby i skorupiaki były ważne w żywieniu człowieka od czasów prehistorycznych. Hodowla ryb to odwieczna praktyka, a starożytni Asyryjczycy i Rzymianie hodowali ryby w stawach. Od tysięcy lat Chińczycy hodowali ryby, wykorzystując swoje pola ryżowe w okresach, gdy pola te są pod wodą. W całej historii ryby i skorupiaki były źródłem siły gospodarczej. W ostatnich dziesięcioleciach spożycie ryb na mieszkańca wzrosło na całym świecie.

Spicy fish stew

Oprócz jedzenia świeżych ryb, do konserwowania ryb, w tym łososia, stosowano takie techniki, jak wędzenie i solenie. Do dziś wędzony łosoś jest tradycyjną potrawą w kuchniach Federacji Rosyjskiej, Wielkiej Brytanii i Skandynawii.

Odmiany łososia

Podobnie jak w przypadku każdego spożycia ryb, głównym problemem jest zrównoważony rozwój. Jednak kilka odmian łososia jest zrównoważonych, a więcej informacji można znaleźć na stronie msc.org. Odmiany łososia są zwykle klasyfikowane według oceanów, w których się znajdują. Na Pacyfiku są uważane za część rodzaju Oncorhynchus, a na Atlantyku należą do rodzaju Salmo. Jest tylko jeden wędrowny gatunek atlantycki, ale pięć istniejących gatunków łososia pacyficznego: Chinook (lub king), sockeye (lub red), coho (lub silver), pink i chum. W Wielkiej Brytanii głównym źródłem łososia jest Szkocja. Dostępny jest również dziki łosoś alaskański.

Miąższ łososia jest zazwyczaj różowy, ale może mieć kolor od czerwonego do pomarańczowego. Odmiany Chinook i Sockeye są grubsze niż różowe i chum, najlepsze na steki i filety, podczas gdy coho znajduje się gdzieś pośrodku. Różowy łosoś jest używany głównie do produkcji konserw. Łosoś Chinook jest największym i najmniejszym łososiem. Ze względu na różne parametry gatunkowe kawałki i rozmiary filetów są różne.

Informacje żywieniowe

Ryby i skorupiaki są bogate w składniki odżywcze, a łosoś nie jest wyjątkiem. Jest bogaty w ochronny przeciwutleniacz, astaksantynę, jest doskonałym źródłem wysokiej jakości białka, witamin i minerałów (w tym potasu, selenu i witaminy B12). Jednak to właśnie zawartość kwasów omega-3 w łososiu cieszy się największym zainteresowaniem i słusznie. To właśnie ten niezbędny tłuszcz jest odpowiedzialny za reputację tłustych ryb jako cennego „pożywienia dla mózgu”.

Porcja 100g łososia (hodowlanego, gotowanego) zawiera:

  • 232 kalorie
  • 25g białka
  • 14,6 g tłuszczu
  • 2,8g tłuszczów nasyconych

Uwaga na kwasy tłuszczowe omega-3

Najkorzystniejsze tłuszcze omega-3 występują naturalnie w tłustych rybach w postaci kwasu eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA). Uważa się, że te kwasy tłuszczowe przyczyniają się do zdrowego funkcjonowania mózgu, serca, stawów i ogólnego dobrego samopoczucia. Pomysł, że jedzenie ryb może zmniejszyć ryzyko chorób serca, pojawił się w latach 70. i 80. XX wieku, kiedy zauważono, że wśród Eskimosów w Arktycznej Grenlandii (gdzie normalną dietą było duże spożycie zwierząt morskich) choroby serca były bardzo rzadkie. Oprócz chorób serca naukowcy badają obecnie rolę, jaką spożywanie ryb może odgrywać w ochronie przed niektórymi nowotworami, a także wieloma chorobami przewlekłymi, w tym chorobą Alzheimera, astmą, depresją, cukrzycą, nadciśnieniem, zwyrodnieniem plamki, stwardnieniem rozsianym i reumatoidalnym artretyzmem.

Omega-3 jest określany jako niezbędny kwas tłuszczowy, ponieważ organizm nie jest w stanie go syntetyzować, dlatego należy go pozyskiwać z pożywienia. Aby zoptymalizować zaopatrzenie organizmu w niezbędne tłuszcze bogate w EPA i DHA, staraj się regularnie jeść tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela, sardynki, śledzie i świeży tuńczyk. Zgodnie z wytycznymi Departamentu Zdrowia powinniśmy dążyć do spożywania ryb co najmniej dwa razy w tygodniu, z czego przynajmniej jedna porcja powinna być tłusta, jak łosoś. Dla kobiet w ciąży i karmiących piersią istnieją specjalne wytyczne. EPA i DHA są ważne dla rozwoju ośrodkowego układu nerwowego Twojego dziecka, w tym mózgu, dlatego wnoszą cenny wkład w zdrową, zbilansowaną dietę w czasie ciąży, ale przestrzegaj zaleceń NHS dotyczących ilości.

Related Post