Porady

Czy szpinak jest zdrowy?

Posted by admin

Uważa się, że szpinak jest pochodzenia perskiego. W XII wieku rozprzestrzenił się w całej Europie i stał się pożądaną zielenią liściastą, znaną z dobrego zdrowia; reputację, która nie ustępuje po dziś dzień. Nazwa Florentine jest często używana do opisania dań zawierających szpinak (i ​​kremowy sos). Uważa się, że ta nazwa pochodzi z XVI wieku i wzięła się od włoskiej żony francuskiego Henryka II; Katarzyny Medycejskiej. Niezweryfikowana opowieść mówi, że Catherine wprowadziła szpinak na dwór Francji i aby uhonorować swoje włoskie dziedzictwo, zdecydowała się nazywać dowolne danie zawierające szpinak florentynką.

Spinach and blue cheese salad in bowl

Szpinak należy do rodziny Chenopodiaceae (znanej również jako Goosefoot), rodziny potęg odżywczych, w tym buraków, boćwiny i komosy ryżowej. Ma podobny profil smakowy jak te dwa inne warzywa; gorycz buraków i lekko słony posmak boćwiny. Ogólnie dostępne są trzy rodzaje szpinaku: savoy, semi-savoy i smooth leaf.

… Efekt Popeye’a

Istnieje wiele opowieści na temat szpinaku, a najsłynniejszą jest szpinak jako źródło siły Popeye’a. Na widok kłopotów marynarz Popeye palący fajkę otwierał puszkę szpinaku. Po spożyciu jego bicepsy naprężały się, a nowo odkryta siła pozwalała mu pokonać wrogów. Chociaż w tych liściach jest zdecydowanie dużo dobroci, legendarny status, jaki nadał im Popeye, jest nieco zawyżony.

Najważniejsze wartości odżywcze

Szpinak jest dostępny przez cały rok, ale sezon przypada na wiosnę (marzec – czerwiec). Jest dobrze znany ze swoich właściwości odżywczych i zawsze był uważany za roślinę o niezwykłych zdolnościach przywracania energii, zwiększania witalności i poprawiania jakości krwi. Istnieją uzasadnione powody, dla których szpinak daje takie rezultaty, przede wszystkim dlatego, że jest bogaty w żelazo. Żelazo odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu czerwonych krwinek, które pomagają w transporcie tlenu po organizmie, w produkcji energii i syntezie DNA. Szpinak jest również doskonałym źródłem witaminy K, witaminy A, witaminy C i kwasu foliowego, a także manganu, magnezu, żelaza i witaminy B2. Witamina K jest ważna dla utrzymania zdrowia kości i trudno znaleźć warzywa bogatsze w witaminę K niż szpinak. Inne to jarmuż, brokuły i zielona kapusta.

Porcja 100g (surowa) zapewnia:

  • 25 kalorii
  • 2,8g białka
  • 0,8g tłuszczu
  • 1,6 g węglowodanów
  • 2,8g błonnika

Wskazówka…

… Nie wstydź się swoich porcji podczas gotowania szpinaku. Wysoka zawartość wody oznacza, że ​​po ugotowaniu jego objętość zmniejsza się o około jedną czwartą.

Related Post